PressTV Live

Watch Online Live TV stream of Press TV (English) broadcasting from Iran. Channel description of Press TV (English): Press TV carries news analysis, documentary talk shows about the World.

 

PressTV Wikipedia Info:(Wiki)

The CEO of PressTV Mohammad Sarafraz said in a June 2007 press conference that, “Since September 11, Western bias has divided the media into two camps: those that favour their policies make up one group and the rest of the media are attached to radical Islamic groups like Al-Qaeda. We want to show that there is a different view. Iran, and the Shi’as in particular, have become a focal point of world propaganda. From the media point of view, we are trying to give a second eye to Western audiences.”

The network’s official vision is “to heed the voices and perspectives of the people of the world; build bridges of cultural understanding; encourage human beings of different nationalities, races and creeds to identify with one another; bring to light untold and overlooked stories of individuals who have experienced political and cultural divides firsthand.” Sarafraz explained that “our experience tells us that pictorial reflection of news and the use of images are more effective than discussion and analysis.”
History of website and satellite TV launch

The channel’s website launched in late January 2007. Test satellite transmissions were conducted in late April 2007. The launch date for the channel was 3 July 2007. The launch of the channel was attended by Iranian President Mahmoud Ahmadinejad. On 18 March 2009, Press TV launched a new website with a modified graphical user interface. Press TV upgraded to widescreen format on 17 November 2011. The aspect ratio is now 16:9 instead of 4:3. It is the first Iranian channel to upgrade its screen size to this format, and the first international news network based in the Middle East to do so after Al Jazeera English.
Funding and management

Press TV Streaming is an state-funded English Broadcast Television Channel and is a division of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB).

The annual budget of Press TV is estimated to 250 billion rials (more than 25 million US$).

Press TV broadcasts news reports and analyses which are close to the official position of the Iranian government, and its programmes are monitored and regulated by the Islamic Republic. Although there have been attempts to establish private, independent media outlets in Iran, notably by former Iranian Presidential candidate Mehdi Karroubi, the 1979 Constitution of the Islamic Republic mandates that “all broadcasting must exclusively be government-operated.”
Coverage

Press TV offers round-the-clock news bulletins every half-hour, a series of repeating commentary programmes and round-table panel discussions, as well as documentary-style political films. In May 2009, Press TV CEO Mohammad Sarafraz announced that Press TV would “provide viewers with more newscasts while cutting down on its news analysis programs.”

Press TV was created for the purpose of presenting news, images and arguments, especially on Middle Eastern affairs, to counter the news coverage that appears on broadcasting Channel such those of BBC World News, CNN International and Al Jazeera English.

According to mediachannel.org, “the government aims to use Press TV to counter what it sees as a steady stream of Western propaganda against Iran as well as offer an alternative view of world news.”

By launching an English-language television channel to promote an Iranian perspective of the world, together with an Arab-language station, the Al-Alam News Network, the Iranian government said it hoped “to address a global audience exposed to misinformation and mudslinging as regards the Islamic Republic of Iran.” The two networks focus on “difficult issues in the Middle East such as the United States’ occupation of neighbouring Iraq and the Shiite question.”
Controversies

Main article: Press TV controversies

Press-TV Personnel

Sarafraz announced at the broadcast channel’s launch press conference that Press TV intended to have correspondents in cities outside Iran, as well as four correspondents covering the Israel-Palestine conflict from Gaza, Ramallah and Jerusalem. He announced that many of Press TV’s foreign-based staff and freelance correspondents would be non-Iranians and that training for some of the staff had been provided by “a BBC employee.”
Iran staff

News anchors include Kaveh Taghvai, Hassan Tavakoli, Kaneez Fatima, Homa Lezgee, Bardia Honardar, Waqar Rizvi and Marzieh Hashemi.
North American staff

Press TV maintains a presence in the United States through intermediary companies. For instance, the discussion program American Dream is produced in Washington, DC by Atlantic Television News (ATN) which is based in Denmark. It had previously been hosted by Mark Levine, who quit the show after alleging editorial interference. Hank Flynn in New York and Ashantai Hathaway in Washington DC are freelance video journalists for Press TV in the US.

Press TV’s U.S. Desk features many who also write for anti-war website outlets maintained by Veterans Today, American Free Press (formerly known as The Spotlight which was founded by Willis Carto) and David Duke. Each of these groups promote Holocaust denial claims and the anti-Semitic trope that the U.S. government and media are controlled by Jews. Many of the Veterans Today and American Free Press contributors also promote the widely discredited conspiracist theory that Jews orchestrated the 9/11 attack on the World Trade Center, as has been claimed at PressTV.

Kevin Barrett who writes for Veterans Today, is a member of the Scientific Panel for the Investigation of Nine-Eleven (SPINE) and is a founding member of the Muslim-Jewish-Christian Alliance (MUJCA)
Mark Dankof also contributes to American Free Press
Gordon Duff of Veterans Today.
James H. Fetzer a contributor to Veterans Today, American Free Press a co-founder of the discredited 9/11 conspiracist organization Scholars for 9/11 Truth, and maintains the (Lee Harvey) Oswald Innocence Project website.
Mark Glenn who contributes to American Free Press.
Paul Craig Roberts whose syndicated column has been carried for years at the racist website VDARE and whose work is also published at other anti-Semitic websites such as American Free Press and Veterans Today.
Webster Tarpley also contributes to the American Free Press

Press TV correspondent Sonia Labboun in Madrid.
International correspondents

Press TV hires freelance journalists Kevin MacDermott in Dublin, Catherine Makino in Tokyo, Ali Rizk in Beirut, Anustup Roy in Paris, Danjuma Abdullahi in Abuja, Constanza Heller in Buenos Aires, Daniel Pizarro in Sydney, Joseph Kim in Seoul, Max Civili in San Felice Sul Panaro, Yousef Mawry in Sa’ada, Hanna Qassis in Ramallah, Natalie Carney in Istanbul, Lizzie Phelan in Managua, Joshua Blakeney in Victoria, Margarita Bogdanova in Moscow, Mahmoud Hussain in Benghazi, Yaldaz Sadakova in Brussels, Sanjay Sethi in New Delhi, Aamer Trambu in Mumbai, Ivana Sethic in Sarajevo, Karim Gamal el-Deen in Cairo, Kamran Yousaf in Islamabad, Mohamad Ali in Damascus, Steven Ribet in Beijing and Rehan Nakvisson in Oslo.
UK base

Press TV began its activities in London during 2006. Roshan Muhammed Salih is Press TV’s news editor and chief correspondent. Other London correspondents include Fareena Alam. Matthew Richardson is Press TV’s legal adviser in London.
Maziar Bahari and UK licence revocation

In June 2010, Channel 4, the British broadcaster, transmitted a programme featuring Maziar Bahari, a documentary maker and Newsweek contributor, who was arrested while covering the Iranian presidential election in 2009, and held in custody for 118 days. He alleged that a Press TV 10 second interview and ‘confession’ had been preceded by torture, and was given under the threat of execution. Bahari, now a British resident, complained to Ofcom, the regulatory authority for the telecommunication industries in the United Kingdom.

In May 2011, Ofcom ruled that Press TV was responsible for a serious breach of UK broadcasting rules by airing the 10 second interview with Maziar Bahari, accepting that it had been obtained under duress while he was held in a Tehran jail. Press TV rejected Ofcom’s findings and accused Bahari of being “an MI6 contact person”. A fine of £100,000 ($155,000 in January 2012) was eventually imposed in November 2011, reversing an initial decision to revoke Press TV’s licence. Press TV responded: “The British royal family exercises an overarching power over all branches in the political system of the [UK], including the government and the parliament, as well as on Ofcom.” At the beginning of December, The Observer journalist Nick Cohen called for Ofcom to revoke the station’s broadcast licence, not only because behaviour towards Maziar Bahari, but in addition:

“If whites ran Press TV, one would have no difficulty in saying it was a neo-Nazi network. It welcomes British Holocaust-deniers such as Nicholas Kollerstrom, fascist ideologues such as Peter Rushton, the leader of the White Nationalist party – an organisation that disproves the notion that the only thing further to the right of the BNP is the wall…”

On 20 January 2012, Press TV’s licence to broadcast in the UK was revoked by Ofcom. The investigation into the Bahari case had revealed the applying company’s direct connection to Tehran, and that editorial control came from there. An invitation to change this in the licence had not been taken up by Press TV. The unpaid fine was not the reason why Ofcom ended Press TV’s licence.

Geoffrey Alderman, the British historian and occasional Press TV contributor, attacked the Ofcom decision, and called for it to be reversed. He described the action by Ofcom as “thoroughly deplorable as well as palpably cynical”. Defenders of Press TV, including Alderman and the broadcaster’s legal representative, Farooq Bajwa,[57] have referred to a formerly secret American diplomatic cable dated 4 February 2010. Later released by WikiLeaks, it says the British Government was at time “exploring ways to limit the operations of the IRIB’s Press TV service”. This ‘exploration’ was in response to the jamming by the Iranian government of broadcasts by the BBC Persian Service and the Voice of America, also mentioned in the document and mentioned by Alderman.
Removal from Astra satellite

On 3 April 2012, Munich-based media regulator BLM announced it was removing Press TV from the SES Astra satellite as they did not have a licence to broadcast in Europe. However, the channel’s legal team submitted documents to the court that proved Press TV could broadcast under German law. An administrative court in Germany accepted Press TV’s argument and the legal procedures began. Munich’s Administrative Court announced on Friday 15 June that the ban was illegal.[61] Recently (September 2012), the channel has again been unavailable on Astra 19.2E. An information screen is displayed.
Current presenters

 

  1. Lauren Booth, anti-war activist and sister-in-law to former British prime minister Tony Blair, presents Remember Palestine and The Diaspora.
  2. Derek Conway, another former Member of Parliament, presents Epilogue and Comment, on occasion.
  3. George Galloway, a British Member of Parliament, presents Comment and The Real Deal.
  4. Max Keiser, a financial journalist, hosts On the Edge.
  5. Tariq Ramadan presents Islam & Life.
  6. Yvonne Ridley, the former Al Jazeera and Sunday Express journalist presents The Agenda and Rattansi & Ridley.
  7. Amina Taylor presents The Big Story and Remember Palestine. She used to present Between the Headlines, before the end of the series.

Former presenters

Andrew Gilligan is a journalist who resigned from Press TV after he said that “taking the Iranian shilling was inconsistent with my opposition to Islamism.[66] Prior to his departure, Gilligan hosted The Forum that consisted of a “regular discussion show on the station, in which Islamism, and the policies of the Iranian government, were often debated and challenged.”
Ken Livingstone, a former Mayor of London. He hosted Epilogue, a monthly book review program, and Comment on occasion.
James Whale

Current programmes

Africa Today – Analytical weekly review of political, economic and social events in Africa, the world’s second largest continent.
The Agenda – A political commentary show hosted by Yvonne Ridley formerly broadcast on the Islam Channel.
American Dream – A political round-table offering a “warts-and-all” picture of life in the USA from ghettos to gated communities.
Anti-Semitism Rising, Why? – A debate show on the difference between anti-Zionism and anti-Semitism presented by Alan Hart.
Autograph – A 25min weekly interview with academics, authors, politicians and dignitaries encompassing a range of topics from cultural to political issues hosted by Susan Modaress.
CinePolitics – A weekly 25-minute show. The show examines current cinematic releases, and explores the underlying political and social issues that shape them.
Comment – A live show from London hosted by George Galloway. The format allows a studio audience to ask the presenter questions or argue with him.
East Asia Now – “Piercing questions, challenging experts, backed up by other opinions, statistics, as well as comments and questions from correspondents on East Asian stories.”
Fine Print – A twice-weekly analysis of on-line mainstream media hosted by Amir Arfa.
Forum – A debate programme presented by the former BBC journalist Andrew Gilligan, featuring Nick Ferrari and others.
Iran – A 25-minute weekly show covering topical issues on Iran plus reports and interviews on major cultural events held in the country over the week.
Iran Today – a show aired 5 times a week examining various issues about Iran in the presence of a panel of guests.
Islam & Life – A weekly show presented by Tariq Ramadan in London, dealing with the challenges and opportunities facing Muslims, especially in the west.[79]
Middle East Press – A daily review of regional newspapers, highlighting views on issues impacting the region, hosted by Nadine Mazloum and Serena Shim in Beirut.
Rattansi & Ridley – A chat show aboard the only floating TV studio in the world, hosted by journalists, Afshin Rattansi and Yvonne Ridley.[80]
The Real Deal – A wide-ranging weekly show by George Galloway.
Remember the Children of Palestine – A weekly 1-hour show hosted by Lauren Booth and Amina Taylor covering issues that concern children living in Palestine, including music, films, photos, poems and artwork made in aid of their remembrance.
Reporters’ File – A weekly reportage-oriented programme, dealing with various Iranian and world stories, from a local correspondent’s perspective. The show was formerly produced & hosted by Joobin Zarvan; it is now produced and presented by Saeed Pourreza.

Sources for other news: African news | Eritrean news | Ethiopian news | Kenyan news | Eritrea TV